Tapaa Ecopotsin perustaja Emmanuel Devriendt - Ecopots - Uuden aikakauden kukkaruukku kierrätysmateriaalista

Möt Ecopots grundare Emmanuel Devriendt

Här är historien om hur varumärket har utvecklats från ett litet frö till ett blomstrande företag du ser idag.

Vi vet hur viktigt samhället är. Med en enkel berättelse strävar vi efter att skapa ett utrymme där människor med liknande människor kan kontakta och inspirera varandra. Det finns miljoner sätt att leva mer hållbart, och detta är bara vår berättelse.

Var började Ecopots -berättelsen? Hur föddes idén om ett varumärke?

Historien började från vår barndom - min bror Nicolaes och mig. Elegant .. Jag är övertygad om att våra föräldrar och deras föräldrar gjorde våra affärsfrön i åtanke. På min mors sida var min farfar en husbyggare i sin by. Det var ett litet företag, men de var kända för sin kvalitet. Han tog oss för att titta på grunden för de hus han byggde och sa: "Du kan bygga det på ett annat sätt, men om du gör det på detta sätt kommer husen att vara evigt." Han lärde oss att väggarna måste vara tjocka - det kom till mig för när jag letade efter mitt första hus mätte jag väggens tjocklek! Han lärde oss också hur viktigt det är att göra fred och kvalitet; Det var exakt motsatsen till vad vi såg att hända runt oss. Det handlade om hastighet, konsumtion och avfall. "Jämför dig inte med andra," sa han, "gör dina egna saker, sedan följer andra. Om något är av god kvalitet, om något talar för sig själva."

"Jämför dig inte med andra," sa han, "gör din egen sak, så andra följer."

Å andra sidan var familjen från min far i Nederländerna stora konstälskare. När vi var barn fördes vi till gallerier och museer. Vi förstod värdet av estetik och skönhet. Oavsett om det är målning, staty eller antik objekt, lär vi oss att vackra föremål är tidlösa.
Kvalitet och tidlös skönhet. Om du kombinerar dessa två har du klubbar. Det är vårt DNA. Senare fanns det ett ekologiskt perspektiv och dessa frön blev 3 grundläggande pelare i ecopots.

Hur har dessa tre frön vuxit nuförtiden och de ecopots vi känner och älskar?

När det gäller företagets faktiska start -up och hur det hände var formeln väldigt enkel. Jag hade mitt första jobb i ett företag som distribuerade kemikalier för växtskydd. Inte särskilt ekologiskt vet jag. Det fanns en ny VD som insåg att vi var tvungna att uppdatera produkten och göra något annorlunda. Vi bytte från massförsäljning till expertrådgivning och fick information så att vi kan lära jordbrukare att använda ansvarsfull gödningsmedel i skörden. Min handledare var min mentor om ekologisk vision, och det handlar inte om helighet. Vi behöver fortfarande växtskydd i fält och grödor från marken, annars har människor ingen mat. Men vi började ge råd om hur man gör saker bättre med bara den nödvändiga mängden gödselmedel och växtskyddsprodukter och att vara smartare.

Konsumentträdgården och detaljhandeln växte snabbt och jag blev upphetsad över det. Men den säsongsmässiga karaktären av vår verksamhet innebar att vi var tvungna att utöka vår verksamhet med andra produkter. Vi hade redan ett starkt kundnätverk för att stödja oss, så vi ville bygga en ny på det.
När jag kom med idéer för vad vi annars kunde erbjuda publiken fick jag idén att dekorera hemmet. Jag förstår personligen inte dekorationen som inte har någon funktion. Vi ville ha ett syfte med våra produkter. Växterna behöver en kruka, så vi beslutade att göra dem.

Jag tog ansvar för att köpa. Förvärvet skulle fokuseras på antingen Europa eller Asien. Jag gjorde min första sydöstra resa 2003 och chockade mig verkligen. Jag såg barnarbete, omgiven av kemiska ångor som arbetade människor eller för nära bränder där de gjorde krukor. När jag åkte dit var jag en ung man. Jag bevittnade människor som gjorde affärer på den här marknaden, ledde fabriker och handlade, det var riktigt hemskt. Produktkvalitet, förhållanden och platser där de gjordes - det var chockerande!
Det var en underutvecklad marknad med många opportunister, företag som gick i konkurs och sedan studsade tillbaka, etc. Vi hade en bra idé att skapa kvalitetskrukor med en vacker tidlös design och tillverkade av ekologiska material där det var möjligt - men vi kunde bara inte '' t gör det direkt. Vi ville att folk skulle förstå att du inte behövde köpa dålig kvalitet. Om du köper dålig kvalitet görs det antagligen under eländiga förhållanden. Å andra sidan har Europa briljant hanterade fabriker, men de producerar mycket plast för att förstöras. Vi behövde en lösning.
Trots de fruktansvärda omständigheterna är ett stort plus i Asien hantverk. Människor gör fantastiska saker med sina händer och är riktiga artister! Vi bestämde oss för att placera i Vietnam, men vi utsåg europeiskt ledarskap för att säkerställa de goda arbetsvillkoren för våra anställda. Den första versionen av varumärket kallades POTS. Den röda o i vår logotyp representerar vår intensitet och passion. "O" ser också ut som en fin kant av potten uppifrån. Vårt första slogan var "den bästa i kvalitet". Vid den tiden fokuserade vi verkligen inte på den ekologiska sidan av saker. Vi ville bara göra något som varar för evigt och du behöver inte kasta bort det direkt. Det är redan miljövänligt. Ursprungligen gjordes de första krukorna av polyester, vilket inte är det mest ekologiska slutet utan mycket starkt i kvalitet.

En kruka som hela tiden började är fortfarande hållbar och stark.

När vi började var priset på vår produkt mycket högt - det tog tre dagar att avsluta en kruka och gjorde det 7 personer. Kan du föreställa dig! Till exempel sålde vi till Schweiz, Sverige, Norge, Dubai, etc. Men vi ville inte vara för höga. Enligt vår åsikt måste design vara billig och inte bara för att nå kategorin övre inkomst. Vi hoppades att vi kunde nå fler människor över hela världen med våra produkter och vision. Och det var så Ecopots föddes. 

Var är krukorna tillverkade nu?

Ecopots tillverkas i Kina. Sedan, för vårt nya varumärke, letar vi efter en kruka som kan göras på en maskin, men med en handgjord finish. Kina visade sig vara det mest lämpliga. Vår Kinas fabrik härstammar enligt höga europeiska standarder eftersom vi tror på rätt behandling och rätt lön. De flesta av våra fabriksanställda är kvinnor som är minst 45 år gamla. Totalt har vi cirka 250 anställda och de tjänar en dubbel lön jämfört med sina män! De är stolta över sitt arbete, uppskattar hantverk och har ett bra liv. Det är speciellt att se äktheten och hur hårt dessa kvinnor arbetar vid bordet och gör allt för hand. Vi är så stolta över detta.

 

Miljöaspekten kom lite senare på varumärket?

Ja. Vi är inte Greenpeace. Vi är människor som tror på hållbarhet och kvalitetsprodukter. Fram till 2010 letar vi efter material som skulle vara mer konsumentvänligt och miljövänligt. Plast är ett bra material på många sätt, eftersom det behåller vatten, men är lätt och inte sönderdelas lätt, etc. Därifrån startade vi rätt studie av återvunnen plast. Vi ville ha en högkvalitativ produkt, och marknaden för återvunnen plast var inte särskilt stark vid den tiden. Vi hade universitet för att hjälpa oss här i Belgien. Efter tre år var vi nästan redo att ge upp! University of Antwerpen var den som så småningom hjälpte oss att bygga rätt formel för plast. År 2014 hade vi det!

Ecopots huvudkontor i Evolis Business Park, Sustainable Development och International Business Park 

'' Dagens trender förlorar imorgon. ''

Efter att vi hade hittat rätt formel för återvinning av plast, rådde många marknader för att tro att produkterna skulle vara av dålig kvalitet - så vi var tvungna att bekämpa vårt eget hörn. Plötsligt hoppade alla in i idén om återvunnen plast ...

På vilka sätt ingår hållbar utveckling i din personliga vardag?

Svaret på denna fråga är ganska enkelt. Jag köper inte dålig kvalitet, vare sig det är mat, kläder eller konsumentvaror. Jag är inte känslig för trender och de "heta" produkterna för tillfället. Om du vill leva ett mer hållbart liv, använd ditt sunt förnuft. Börja med att köpa varor som du inte kommer att kasta bort på ett ögonblick. Av denna anledning finns det inga roliga färger eller mönster i vår Ecopots -samling. Dagens trender är slöseri med imorgon. 

Din bror Nicolaes är en arkitekt och tillämpar designprinciperna som guidar arkitektur vid utformning av krukor. Varför tycker du att detta är en viktig del av varumärket?

Hur Nicolaes planerar att ta riktigt tid. Han är aldrig i tid! Om något inte är 100% korrekt är han inte nöjd med det. Han är en perfektionist. Han ser saker som andra inte ser och han kommunicerar genom sin planering. Jag har lite ADHD, jag är väldigt överaktiv och jag vill göra saker snabbt. Men jag är balanserad av min bror, som verkligen är långsam och korrekt i sin inställning.

Bra design lugnar sinnet. Jag har blomkrukor som jag verkligen gillar. Jag kan titta på min favorit och det får mig att lugna mig. Design har en viktig funktion och måste också täcka funktionell användning. Det finns små subtiliteter i designen. Genom att ändra linjens form, bara lite människor gillar den eller inte.

Varför uppkallas krukorna efter städer?

När Nicolaes designar potten får han inspiration och tänker på känslan som kan erhållas genom att titta på arkitekturen i en viss stad. I vår första katalog fanns det bilder av den igenkännliga arkitekturen i varje stad och en bild av potten bredvid den. De bör hålla med om den känsla du har fått från designen.

Vem är mer bakom ECOPOTS -varumärket?

Vårt team har en tredje person som är mycket viktig. Jag har idéer och jag kan implementera dem, men jag gjorde inte den sista fasen av kvalitetskontroll och jag saknade detaljerna. Min bror och jag, vi satt bara ensamma.

Min fru Delphine gick med 2013 och gjorde en stor skillnad! Min fru är bra att kontrollera de sista detaljerna. Han är mycket kreativ själv. Till exempel skapade han en plattform på hjul. Han studerade inte konst eller design, men studerade redovisning, men designar och skapade nu produkter som är fantastiska. Han arbetar bra med min bror och vi är ett bra tre lag!

Men vi skulle inte kunna göra allt utan det fantastiska teamet vi har här i Europa. Tjugo personer från försäljning till operationell och marknadsföring till administration bildar Ecopots -familjen vi är idag.

Familjen är allt, och jag tror att uthållighet också bör vara närvarande i din relation. Vi har partners över hela världen och varje land vi bara arbetar med familjeföretag. Massiva företag som berömmer att de säljer miljarder dollar av det och detta. Jag vägrar att sälja med dem. De är bara inte på samma sida som oss. Vi har aldrig varit giriga med affärer, om vi inte vet det kommer vi inte att arbeta med dessa människor.

Har du råd till företagare, särskilt de som vill vara mer hållbara men är inte säkra på var du ska börja?

Lyssna på ditt team. Äldre generationens affärsmän vet att de måste göra något, men de fruktar ofta kostnader. Du behöver inte betala miljökonsulter på toppklass till 200 euro per timme för att berätta hur du driver ditt företag. Lyssna på ditt team och acceptera små förslag steg för steg. Börja sortera avfall. Använd din sunt förnuft. Det är inte så komplicerat. Jag vet inte allt om min ålder och äldre företagare. Mitt råd är att anställa unga, föräldrar, rustika och funktionshindrade. Mångfald ger lösningar!

Jag skulle säga att starta -uppföretag. Tror att du kan göra det. Det är allt. Jag vill inspirera yngre generationer. Allt är möjligt. Jag tror att yngre företagare naturligtvis vet vad de måste göra för att göra sina affärer bra. Vid 18 års ålder hade jag möjlighet att prata med en stor affärsman här i Belgien. Han var över 2 meter lång och jag var ganska liten och blyg! Jag tittade på honom och frågade honom vilka egenskaper du behöver för att bli en framgångsrik affärsman. Han sa till mig: "Hjärta, vilja och hjärna!" Bra råd, eller hur?

När jag var yngre var jag inte en affärsman. Jag trodde på idén att affärsmän måste vara oärliga fuskare som alltid tog andra. Det passade inte min natur. Jag tyckte att jag var för mjuk. Men jag har lagt märke till att den här idén är fel. Känslor och empati kan fungera i affärer. Vi gör vår verksamhet och försöker hitta människor som gillar oss.

Stort tack till Emmanuel! Vi hoppas att detta skrivande har gett dig en bättre uppfattning om historien om ecopots och vår uppgift som företag.

Tillbaka till blogg